3. 6. 2018, Recenze

Festival Cirk-UFF No. 1: Městský džem

V Trutnově přelom května a června již neodmyslitelně patří přehlídce zahraničního i českého nového cirkusu, tance a fyzického divadla. Festival odstartoval jeho principál Libor Kasík. Jak v úvodní řeči předestřel, zahájení se neslo v duchu atraktivních ochutnávek. V prvních deseti minutách sál uchvátila ukázka akrobatického umění z představení The Displaced australského souboru z Adelaide Time in space. A velkolepost, v celém významovém spektru slova, pak vnesla show 360 Allstars. Mezinárodní soubor Onyx production přivezl z Austrálie třicetiminutovou „light“ verzi z původní hodinové inscenace.

Scénu rámovala dvě vyvýšená pódia, levému dominovala bicí souprava a napravo byl umístěn DJ pult – „loop station“. Pozornost dále přitahovaly tři projekční plochy, hlavní byla umístěna mezi pódii na zadní stěně a ostatní dvě byly čelní stěnou pódií. Inscenace, i přesto, že šlo na první pohled o tříšť divácky atraktivních artistických čísel, se naštěstí nerozbila jen na líbivé jednotlivosti korunované skandováním a potleskem diváků. Z artistických disciplín se představily tři: světový šampion balancoval na BMX kole, basketbalový freestylista žongloval s míči a nejpoetičtěji vyzněla choreografie na cyrwheel. Celek ale organicky držel princip rotace, kola a točení a triptych zvuk – projekce – světlo. Raper a DJ v jedné osobě MC Roman pumpoval energii do publika hlavně slovem. Autor inscenace a muzikant Gene Peterson se skvěl za svou bicí soupravou. Projekce sice byly z většiny ilustrativní, znázorňovaly například skatepark, kreslené reproduktory, nebo dokonce ohňostroj, ale tematicky doplňovaly světelnou kompozici. Jedinou výjimkou byla projekce obrázku červeného tlačítka a nápisem Do Not Press, která posloužila nejsilnější interakci s publikem v čísle basketbalového freestylera. Basketballman zaujal mrštnou manipulací s míči. Začal s jedním, a když motivoval hlediště, aby zopakovalo v projekci napsané sousloví, vyskočil do plátna a jakoby zmáčkl tlačítko. Ozval se zvuk a na scénu se vkutálel další míč, který vzal do hry. Počet jím zkrocených míčů se vyšplhal na pět. To specifické červené tlačítko mi volně asociovalo i klaunský nos. A nejspíš tomu také přispěl jeho pohodový a uvolněný projev, který kontrastoval s exhibicí na BMX kole a snovostí artisty na cyrwheel.

Jsou to zejména diváci, kteří dělají z 360 Allstars energicky třaskavou show. A velký podíl na jejich rozehřátí a zapojení nesl DJ MC Roman, který vtipně nebo rapem povzbuzoval atmosféru v sále. Jedním z jeho bonmotů bylo přirovnání představení k výrobě skvělého džemu z nejlepších ingrediencí. Měl pravdu, jen bych však dodala, že výsledná chuť také závisí od množství přísad a sladění jejich chutí. Lze se však jen domnívat, že zde chybějící tanečníci break dance by byly právě tou spojnicí a kořením, které by přispělo k tomu, aby se z veskrze atraktivní show v žánru „městský cirkus“ vytvořil i celistvější tvar. Nezbývá než těšit se na příslib jejich návratu příští rok v plnohodnotné délce.

Onyx productions – 360 Allstars; Gene Peterson (autor, hudba); MC Roman (Freestyle Rapper); Peter Sore (BMX Flatlander); Basketballman (Basketball Freestyler).

Psáno z představení dne 31. 5. 2018, festival Cirk-UFF.

Hana Strejčková

foto: Miloš Šálek