26. 3. 2019, Recenze

Fun Fatale – Na stejné struně

Krátkou choreografii The Line uvedla na festivalu Fun Fatale akrobatka Solveig Weyeneth. Na jevišti se objevily dvě pod sebou natažené struny, diabolo, dvě tyčky a akrobatčin důvtip, který dodával osmiminutovému představení energii i ladnost.

Nikdy by mě nenapadlo, že diabolo, hračka, se kterou se předváděli kluci před školou a ve skateparcích, může být inspirací pro krátké novocirkusové číslo. Dvě natažené struny – jako jediný scénograficky prvek – tomu samozřejmě velmi pomohly. Triky s nimi i na nich dodávaly číslu napětí a v divákovi vyvolávaly nejistotu, zda Weyeneth tenhle trik opravdu zvládne. Většinou ano.

V choreografii nám artistka ukazuje hravý, ale uzavřený dialog mezi diabolem a jí samotnou. Tím připomíná nadšené teenagery, v době, kdy se tento nástroj stal trendy. Pilováním různých triků dokázali trávit hodiny, uzavřeni do svého vlastního světa, v absolutní soustředěnosti až do setmění. Tahle inscenace ukazuje zřejmě vrchol toho, čeho je možné s diabolem dosáhnout. A jelikož už Weyeneth všechny triky ovládá, některé pohyby ozvláštňuje nataženými strunami, které představují další úroveň manipulace s tímto objektem.

Je to hravé, milé i napínavé. A je to akorát tak dlouhé: osm minut se zdá být dostatečnou plochou pro to, aby akrobatka převedla, že diabolo není jen hračkou pro dospívající kluky, ale že může být součástí jemné, a zároveň poetické choreografie. Že může – vedený Weyenethinou rukou – žít vlastním životem, který není vůbec hloupý a diváka skutečně zaujme, nebo alespoň pobaví.

Barbora Schneiderová

 

foto: Archiv Fun Fatale