Cirque du Soleil propustil 400 zaměstnanců

Cirque du Soleil zažil hned z kraje nového roku silné zemětřesení. Jako by nešťastná třináctka obsažená v letopočtu celého nadcházejícího roku signalizovala nepříjemné změny, ke kterým má v komerčním mega podniku dojít. Výrazné otřesy na sebe vzaly podobu razantního propouštění zaměstnanců přímo v základně Cirque du Soleil situované ve čtvrti St. Michel v Montrealu. Oficiální prohlášení propuštění 400 zaměstnanců potvrdila už 17. ledna 2013 vedoucí tiskového oddělení Cirque du Soleil Renée-Claude Ménard.

Celá událost zarazila širokou veřejnost nejen v Kanadě, ale i po celém americkém kontinentu, kde má jméno Cirque du Soleil největší sílu. Zrušení 400 míst v doposud prosperujícím podniku totiž značí fakt, že ekonomická krize dopadla i na zdánlivě neporazitelný moloch, za jaký byl Cirque du Soleil doposud považován. Nucená ztráta 400 pracovníků je ovšem jen důsledkem krize, která ve společnosti Cirque du Soleil trvá již déle a která byla dlouhodobě držena pod pokličkou.

Skutečný počátek problémů Cirque du Soleil totiž sahá už do roku 2011, kdy některé z jeho inscenací začaly ztrácet diváky, a tím pádem se velmi rychle staly ztrátovými. Do konce roku 2012 zrušil Cirque du Soleil 5 ze svých inscenací; Zed v Tokyu, Zaia v Macau, Viva Elvis v Las Vegas, Iris v Los Angeles (zrušena ani ne půl roku po premiéře) a Saltimbanco, které mělo oficiální derniéru 30. prosince 2012 v montrealské Bell aréně. I tak má Cirque du Soleil na svém repertoáru stále 19 inscenací, některé na turné, jiné jako stále show, především v Las Vegas.

Do ledna 2013 pracovalo pro Cirque du Soleil po celém světě 5000 zaměstnanců, z toho 2000 přímo v centrále v Montrealu. Ta se v březnu 2013 zmenší o 400 lidí, neboť teprve v tomto měsíci proběhne oficiální oznámení jmen propuštěných zaměstnanců. Nálada v Cirque du Soleil je napjatá, neb dění kolem propouštění provokuje nebývalý zájem médií. Oficiální vyjádření k situaci kolem Cirque du Soleil podávají i členové québecké vědecké organizace The Montreal Working Group on Circus s Ptarickem Leroux v čele. Ten vidí zásadní problém Cirque du Soleil v dlouhodobém zaměření společnosti na prodej značky, nikoli však uměleckého produktu. Komerční zvrat a koncentrace na propagaci loga a export značky Cirque du Soleil začal počátkem milénia, kdy na místo marketingového ředitele nastoupil Daniel Lamarre. Tomu se v průběhu deseti let povedlo ze Cique du Soleil vybudovat mezinárodní podnik s obratem miliardy dolarů ročně. Nicméně odliv diváků a několik nevratných milionových investic do neprosperujících inscenací nutí vedení Cirque du Soleil k razantním škrtům i ve svých řadách.

I tak Cirque du Soleil bojuje za své jméno a postavení v centru světového ekonomického i společenského zájmu. Do roku 2014 plánuje uvést další dvě nové premiéry a řadu dalších marketingově strategických projektů (ve spojení se SidLee nebo s telekomunikační společností Bell).

Veronika Štefanová

 

foto: Veronika Štefanová, sídlo Cirque du Soleil v Montrealu

vloženo 1. 2. 2013

Publikováno: 2.2.2013