12. 3. 2013, Reportáže

Fun Fatale No. 1

Poslední únorový den odstartoval druhý ročník mezinárodního festivalu nového cirkusu Fun Fatale pořádaný Klubem Mlejn v pražských Stodůlkách. Pod jednou střechou se tak setkaly akrobatky z mnoha evropských zemí, aby po čtyři dny předváděly mezinárodnímu publiku své artistické dovednosti.

Po slavnostním zahájení producentkou festivalu a ředitelkou Klubu Mlejn Dagmar Roubalovou a neméně slavnostním přípitku šampaňským se diváci odebrali do sálu na první představení festivalu s názvem Vintage! Women! Variete!. Jen těžko si lze představit vhodnější inscenaci na zahájení festivalu, který je též označován jako přehlídka ženského akrobatického divadla. Představení Vintage! Women! Variete! totiž vyprávělo o slavných akrobatkách v dějinách tradičního cirkusu, o výjimečných ženách s pohnutými osudy. Inscenaci otevřela Anja Geßenhardt v roli Pauly Busch, direktorky cirkusu, která se dívá, jak její milovaný cirkus bourají. Zasní se a zavzpomíná na staré dobré časy. Stává se tak průvodkyní na cestě za slavnými ženami akrobatkami.

Jednotlivá čísla se odehrávala ve středu konstrukce pro vzdušnou akrobacii, jež byla dějištěm všech příběhů a zároveň svědkem akrobatických i hereckých výkonů všech tří protagonistek – Jany Korb, Dafne Dalemar a Anjy Geßenhardt. Divák se prostřednictvím příběhů a ukázek cirkusových disciplín dozvěděl o slavných akrobatkách – ředitelce Grand cirkusu Paule Busch, žonglérce Lottie Brunn, svalnaté vzdušné akrobatce Luisie Leers, silačce Katchen Brumbach a krotitelce lvů Tilly Bébé. Vzhledem k bohaté mluvené části inscenace české uvedení doprovázela simultánním překladem tlumočnice. Je až s podivem, že překládání příliš nenarušovalo dění na scéně. Obě mluvící, Anja Geßenhardt německy a překladatelka česky, na sebe secvičeně čekaly, i když bylo naprosto jasné, že na žádné výjimečně dlouhé přípravy této dvojjazyčné verze neměly dotyčné mnoho času.

Vyprávění o slavných akrobatkách s velkou dávkou nadsázky a humoru

Anja Geßenhardt, která se jako jediná ze tří akrobatek proměňovala i v mužské postavy, má pro tyto proměny hned několik výjimečných předpokladů – ostré rysy ve tváři, krátký sestřih vlasů a hubenou postavu. Jako manžel silačky působila v mužské roli přirozeně. S nasazeným knírkem, potutelným úsměvem a laškovně pozvednutým obočím, kterým se snažila oslnit ženskou část publika, byla věrohodná. Její dvě spoluhráčky se střídaly v ostatních ženských rolích. Kromě elegance a ženskosti vkládaly pomocí vtipných gest a grimas do svých rolí také nadsázku a na základě komiky si tak držely od svých rolí odstup.

I když se o Janě Korb rozhodně nedá říci, že by stejně jako jedna z jejích postav, silačka Katchen Brumbach, měla obvod paže tak veliký jako obvod silného stehna, dobře rostlého dobrovolníka pozvaného z publika na scéně uzvedla. A v závěru párové akrobacie s Anjou Geßenhardt, alias svým mužem, předvedla číslo, ze kterého běhal mráz po zádech; s Anjou Geßenhardt posazenou na ramenou přešla čerstvě rozbité skleněné střepy. Tento moment patřil k nejsilnějším z celé inscenace. Spojoval v sobě strach publika, napětí i očekávání.

Jana Korb zazářila kromě role silačky také jako slavná vzdušná akrobatka Lousie Leers. V bílých šatech zdobených pavími pery a dlouhou vlečkou se vznesla na vysutou hrazdu a předvedla celou řadu akrobatických kousků zakončených mnoha otočkami. Navíc i její akrobacie na šálách v závěru inscenace byla nejpůsobivějším akrobatickým číslem.

Vintage! Women! Variete!, které mělo premiéru loni v červnu, je inscenací cennou pro svůj vhled do života slavných akrobatek. Diváci tak mohou být svědky ukázek hned několika tradičních cirkusových disciplín, zároveň mohou ocenit komické herecké umění účinkujících a nechat se unášet promyšlenou dějovou linií. Volba této inscenace pro zahajovací večer byla výborným dramaturgickým krokem týmu, který se, stejně jako Vintage! Women! Variete! skládá ze samých žen.

Kateřina Vlčková

Vintage! Woman! Variete! – autorka Jana Korb, režie Christian Wiegand, účinkují Anja Geßenhardt, Jana Korb, Dafne Delamar, kostýmy Heike Ebner, scénografie Tobias Stiefel

 

foto: Vojtěch Brtnický

vloženo: 11. 3. 2013

 

Autorka je studentkou Divadelní vědy na FF UK v Praze, článek vznikl v rámci edukačního projektu Cirqueonu: Jak psát o novém cirkuse, který je určený pro budoucí publicisty.