1. 4. 2014, Rozhovory

Jak vidí Florent Bergal Cirkopolis vol 2.

Florent Bergal: Může se stát cokoliv!

Renomovaný  francouzský režisér Florent Bergal svým osobitým přístupem k cirkusovému umění výrazně ovlivňuje vývoj nového cirkusu v Evropě. Do Prahy přijíždí na festival nového cirkusu Cirkopolis Fest režírovat jedinečné představení Cirkopolis vol. II, které 16. dubna v Paláci Akropolis zakončí celý festival.

Právě se chystáte vytvořit inscenaci s umělci, s nimiž jste nikdy nespolupracoval a které jste dokonce ještě nikdy neviděl. Navíc na to máte jen pár dní. Jaký z toho máte pocit?

Já se především zabývám umělcem na scéně. Pro mě je to neopracovaný syrový materiál, v jehož tvůrčí schopnosti musíte mít důvěru. I když za artisty přijdu jenom s koncepcí nebo vizí, vždy se dají do pohybu; nejsou to jen interpreti, ale také autoři. Někdy je mnohem těžší pracovat a tvořit s někým, koho dobře znáte. Naopak skupina lidí, kteří se neznají, je jako nepopsaný list, na který můžete začít nanášet všechny možné odstíny lidského tvůrčího počínání. Je jen důležité být připraven na to, že se může stát cokoliv.

Už jste si zvolil metodu, kterou budete ve spolupráci s artisty používat?

Vycházím z těla. Cirkus, stejně jako tanec, je umění pohybové a umění gest. Jsou to proto jednotlivé pohyby, které evokují slova, nikoli slova, které vytvářejí pohyb. Skrz pohyb a gesto se budou potkávat i artisté v představení Cirkopolis. Ve chvíli, kdy si porozumí na bázi pohybové, může přijít na řadu fúze pohybu a slova. Tak budu protagonisty směřovat ke společnému uměleckému jazyku. Navíc přijíždím do Prahy tvořit s tématy a prostředky, které mou prací stále prostupují: vyhrocené lidské vztahy, rychlost, šílenost, harmonie i smích.

Co je nejdůležitější při práci, která je tak krátká a zároveň tolik intenzivní?

V průběhu takové práce se člověk musí odpoutat od světa, ponořit se hluboko do sebe a pak to s nejlepším vědomím a svědomím divákům předložit.

Co je pro vás při novocirkusové tvorbě nejdůležitější?

Nechat diváky opravdu nahlédnout do středu toho, co děláme a důvěřovat lidem, se kterými pracuji. Důležitý je i smích a také citlivost a schopnost žít v daném momentu jako na vznešené planetě. A také je dobré hrát seriózně.

Jak byste sám sebe charakterizoval? Jste akrobat, režisér, choreograf?

Jsem vědec, malíř, filozof, vizionář, trochu bojácný, blázen, básník, umělec i politik. Jsem člověk tak trochu od všeho a to mě naučil cirkus.

S Floranem Bergalem rozmlouvala Veronika Štefanová.