Poprvé, naposledy a naplno

Cirkopolis je univerzální název pro unikátní novocirkusový projekt, který už podruhé organizoval CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus. Jeho vyvrcholením bylo, stejně jako loni, jediné představení v Paláci Akropolis. Letošní název od toho loňského změnil jen číslo, z vol. I na vol. II. Změnil se ale režisér a choreograf představení. V roce 2013 Cirkopolis vedl Albin Warette, letos přijel do Prahy Florent Bergal. Dva rozdílní muži s odlišným tvůrčím přístupem. A přitom toho mají tolik společného. Oba dva žijí v Toulouse, oba působí jako pedagogové na prestižní cirkusové škole Lido a oba jsou plní energie, enthusiasmu, umělecké pokory a oba jsou talentovaní umělci.

Florent Bergal ve své tvorbě vychází z povahy zúčastněných artistů, artistek, performerů a performerek. Motivaci pro tvorbu vždy hledá v mezilidských vztazích, které musí být dramatické, konfliktní, vzrušené, nonkonformní a možná trochu absurdní.

Florent Bergal získal do svého týmu šestici umělců a umělkyň z různých evropských zemí – Stéphanie N´Duhirahe (CH), Max Behrendt (SE), Hanna Flemström (SE), Jonáš Janků (CZ), Nathalie Wahlberg (SE), Ondřej Holba, (CZ). Společně, prostřednictvím metody improvizace a na základě svých akrobatických, hereckých a tanečních dovedností, sestavili krátké, energické, vtipné a trochu tajemné představení Cirkopolis vol. II.

Šestičlenná skupina lehce bizarních a komických osob tráví společné chvíle v potemnělé místnosti. Na začátku plyne čas pomalu, trochu líně. Pomalé tempo se ale rázem promění v dynamickou smršť tanečních, akrobatických, pantomimických i hereckých skečů. V nich se protagonisté představují sólo i ve dvojicích. Vztahy mezi nimi se tak rázem objasňují a stejně tak se prohlubuje i schematická charakterová odlišnost jednotlivých postav. Takovou je třeba bláznivá tanečnice ve třpytivých lodičkách (Nathalie Wahlberg), jejíž pohyby nezkrotí ani urostlý akrobat (Max Behrendt). Nebo křehká apatická blondýnka (Hanna Flemström), která sebou nechá doslova „zametat“, ať už s ní vzduchem prohazuje urostlý silák Max Behrendt, nebo mu ji z náruče trhá švihák Jonáš Janků. Do rukou manipulátorů se po chvíli dostane i posmutnělý půvabný mladík ve žlutém trikotu (Ondřej Holba), který vypadá jako harlekýn, leč bez masky a celý ve žlutém. Jeho komorní číslo kontaktního žonglování nečekaně přechází ve zběsilé pobíhání po jeviště, ve kterém pohybem napodobuje klusajícího koně. V průběhu představení se klidné posedávání převrátí v naprostý chaos, doslova apokalypsu – křesla, stůl i židle – vše je rázem vzhůru nohama. Na konci mladý a půvabný pár akrobatů (Max Behrendt a Hanna Flemström) na závěr předvádí akrobatický vrchol představení Cirkopolis vol. II. Obsáhnou v něm láskyplný patos i fyzickou brutalitu.

Cirkopolis vol. II ukázal, že žádný vztah není dobrý ani špatný a že normální není nic, co se normálním zdá být. Život je chaos a v chaosu je pořádek.

Veronika Štefanová

 

Cirkopolis vol. II. – Palác Akropolis/CIRQUEON – Centrum pro nový cirkus : režie: Florent Bergal, hrají: Stéphanie N´Duhirahe (CH), Max Behrendt (SE), Hanna Flemström (SE), Jonáš Janků (CZ), Nathalie Wahlberg (SE), Ondřej Holba, (CZ), premiéra/derniéra 16. 4. 2014, Palác Akropolis.

Publikováno: 23.4.2014