8. 6. 2014, Reportáže

Cirk-UFF No. 4

Petra Dotlačilová nevynechala ani poslední festivalový den na trutnovském Cirk-UFF. Přinášíme vám tedy i poslední díl ze seriálové série článků.

Cirk-UFF dětem

Poslední den trutnovského festivalu připadl na 1. června, velká část programu tedy byla věnována dětskému divákovi. Děti byly také hlavními návštěvníky většiny produkcí a to i takových, které pro ně nebyly primárně určené. O to zajímavější bylo sledovat jejich reakce, protože děti se skutečně nedají „opít rohlíkem“.

Na prostoru před UFFEM se v rámci „open stage“ představily různé soubory z celé České republiky s krátkými programy. Nejprve brněnský Cirkus Le Grando uvedl svojí show z prostředí lékařské ordinace. Vyskytla se zde většina cirkusových disciplín, které má soubor na repertoáru: chůze po provaze, jízda na jednokolce, akrobacie párová i na trapézu, žonglování či stoj na rukou. Jednotlivé výstupy byly spojeny rádoby vtipnými situacemi – pronásledování a trápení pacienta doktory. Interpreti byli ale rozhodně lepšími artisty, než herci.
Následovalo čistě technické duo Fatale z Ostravy s žongláží a akrobacií s obručí. Nakonec se představil Cirkus Tety: dvě interpretky představily svůj „work-in-progress“, jehož středobodem je párová akrobacie ve vzduchu na laně.

Později se program přesunul do šapitó, kde Divadlo Kufr (Adéla Kratochvílová a Dáša Trávníková) uvedlo představení Dvojka (vpravo nahoře). Základem této „klaunérie“ je žonglování a párová akrobacie. Příběh je tentokrát situovaný do čekárny zubařské ordinace. Stejně jako v případě LeGranda byly ale herecké výkony interpretek spíše rozpačité, takže jejich gagy málokdy diváky rozesmály. Otazník stojí také nad cílovou skupinou tohoto představení, které se na první pohled tváří, že je pro děti. Zarážející je pak ale scéna s doslova explicitními erotickými narážkami.

Převážně dětské publikum naopak velmi dobře reagovalo na představení z žánru fyzického divadla (původně ne přímo dětem určené) Tešlon a Frkl česko-francouzské dvojice performerů Lukáše Karáska a Florenta Golfiera. Jejich představení o setkání dvou zvláštních bytostí je plné fyzických experimentů, párové akrobacie, tance a improvizace. Ze svých těl vytvářeli neobvyklé tvary a obrazy, navzájem po sobě lezli, nosili se, někdy svým pohybem připomínali různé tvory ze zvířecí říše. Na tyto netypické vizuální vjemy děti často reagovali smíchem nebo zvědavými otázkami. Sice to možná nebyla reakce, na kterou jsou interpreti zvyklí, každopádně publikum se rozhodně nenudilo.

To nejlepší nakonec

Poslední venkovní představení patřilo Cirku La Putyka a jeho nové inscenaci Play, která měla o den dřív před UFFEM svoji venkovní premiéru. Určité technické aspekty venkovního uvedení byly od předchozího dne vypilovány a dořešeny, přechody scén a přestavby byly lépe zvládnuté. Herec Jiří Kohout si v úvodu svého výstupu coby hlídače dětského hřiště „zaimprovizoval“ na vrub dětského dne. Představení bylo stejně zábavné a strhující jako při svém prvním trutnovském uvedení.

Festival Cirk-UFF uzavřelo v neděli večer švédské duo akrobatů Magmanus. Tvoří ho Nor Magnus Bjoru a Francouz Manu Tiger. Po sobotním uvedení své vtipné venkovní Show se tentokrát dvojice přesunula do UFFA, aby zde představila svůj první projekt vytvořený pro divadelní prostor: Attached. Po čtyřech letech vystupování na ulici a v různých provizorních prostorách si Magmanus divadla užívají naplno, se všemi jeho vymoženostmi.

Okolo jeviště je postaveno jedenáct sloupů, každý z nich nese tři světla; a když se to vše rozsvítí, je to síla. Scéna povětšinou sestává z různého akrobatického nářadí – dva teeterboardy, veliká kovová houpačka, tlusté žíněnky a spousta dřevěných krabic. Kostýmem bly černé overaly. Tyto oblečky se vzápětí ukázaly být také funkční rekvizitou, a zároveň se tím vysvětlil název představení Attached, což znamená znamená připevněný, či lnoucí. Kostým byl totiž pošitý suchým zipem, aby se interpreti mohli doslova přilepit jeden k druhému. S tímto prvkem experimentují na sto různých způsobů a vznikají z toho nečekané a velmi vtipné situace. Jako například když Manu na Magnuse vyskočí, ale ten vůbec nedává pozor, nechytá ho, a tak se na něj Manu přilepí v nějaké bizardní póze. Nebezpečně vypadají i hry, kdy si Magnus dělá z kolegy živou dělovou kouli a pomocí houpačky ho vypálí proti žíněnce s velkým červeným X. Nebezpečí ale nehrozí, Manu se jenom rozplácne a přilepí na žíněnku, stylově také ve formě písmena X. Komické momenty a interakce s publikem jsou střídány složitými kousky především vzdušné akrobacie. Hoši si pomocí krabic stavějí stále vyšší věže, ze kterých skáčou a po několika násobných saltech na nich opět přistávají.

Neobvyklou disciplínou je žonglování s míčky na minihoupačkách. Ve finále celého představení poskládali všechny rekvizity a náčiní tak, aby se domino efektem (za asistence tří diváků) vše poskládalo a katapultovalo Manua na ramena jeho partnera.

Celá inscenace je důsledně promyšlená a technicky náročná jak interpretačně i tak z hlediska výpravy. Zábavné je sledovat, jak se interpreti navzájem škádlí; publikum často rozesmál už jen výraz obou artistů – Magnus je vážný flegmatik, Manu nadšenec pro všechno s trochu šílenýma očima. Vzájemně se skvěle doplňují. Je evidentní, že Magnuse a Manua poutá nejen suchý zip, ale také podobný smysl pro humor , pro divadlo a pro uměleckou tvorbu vůbec.

Čtvrtý ročník mezinárodního festivalu Cirk-UFF byl představením Attached oficiálně uzavřen. Během několika dnů bylo ve společenském centru UFFO, v šapitó, před divadlem, na náměstí i na kruhovém objezdu uvedeno mnoho kvalitních, zajímavých a zábavných děl, Do Trutnova se sjelo na dvacet souborů z celého světa, kromě novocirkusových velmocí Francie a Švédska to byli zástupci ze Španělska, Argentiny, Chile a České republiky. Festivalu rozhodně nechyběli diváci, kteří se shlukovali před každou pouliční akci dlouho dopředu a představení uvnitř byla většinou také plná. Trutnov a společenské centrum UFFO poskytuje pro festival tohoto formátu úžasné zázemí a podporu. To vše přispělo k tomu, že Cirk-UFF byl opět velmi vydařenou akcí s potenciálem dalšího růstu do budoucna.