1. 2. 2016, Recenze

Animální genius na Jatkách

23. a 24. ledna se v pražských prostorách Jatka78 uskutečnily premiéry inscenace All Genius, All Idiot švédské Svalbard Company. Její členové, kteří společně absolvovali stockholmskou Dans och Circkushögskolan, jsou již populární díky svým kratším výstupům, v nichž prosazují mezižánrovost v umění. Nové představení je však pro ně celovečerním debutem a díky rezidenci na Jatkách78 jsme mohli být svědky jeho dvou večerních uvedení právě v Praze.

Jak už bylo řečeno, soubor se zajímá o propojování různých uměleckých disciplín (někteří z jeho členů dokonce tvrdí, že umění jedné disciplíny musí odumřít), což bylo na inscenaci znát. Čtveřice artistů nejsou jen výbornými akrobaty a herci, ale také skvělí hudebníci. Vystoupení pak neslo mnoho znaků hudebně-artistické show. Dekorace sice, co do počtu a vynalézavosti, nebyla příliš bohatá (nákupní vozík a trocha haraburdí vprostřed jeviště), ale o to výraznější byly kostýmy. Jeden z aktérů měl například jelení parohy a kožešinový kabát, po jeho odložení se zas promenoval v celotělových punčochách, které mu obepínaly téměř holé tělo. Podobně akrobat na čínské tyči si jedním pohybem strhnul kalhoty, aby se zpod nich po prostoru rozsypalo množství zlatých třpytek a zároveň se ukázaly přiléhavé růžové slipy. Takových efektních prvků bylo v představení více a ty často komicky rozvířily atmosféru mezi ostatními fyzicky a akrobaticky laděnými scénami.

Celkově se v představení kromě humoru a množství akrobacie (dominovala sólová a párová, vynikal také akrobat na čínské tyči a několik triků bylo předvedeno na závěsném laně) objevila také reflexe racionality a instinktu, na kterou autoři inscenace poukazují už v propagačních materiálech. V tomto ohledu nešlo o konzistentní dramaturgii, natož čitelnou dějovou linku. Jednalo se spíše o jednotlivé situace a scény, vystavěné na animálnosti, která například španěla Santiaga Albalateho přibližovala jakémusi hodnému a rozvernému psovi, což byla role na výsost klaunská. Angličana Bena Smitha, který v první části vytvářel a mixoval doprovod u nákupního vozíku, neboli hudebního pultu, tato animálnost naopak démonizovala; kromě již zmiňovaných parohů a kožešiny měl ještě vysoké podpatky evokující kopyta. V jiné scéně zase artisté použili masku, kterou si upevnili na zadní část hlavy; vystřídali si ji dva interpreti. Její přítomnost na jevišti otevírala další témata – od snahy podmanit si tělo po pasivní pozorování dění v okolním světě.

Překonání tělesných možností, dominance jedněch nad druhými nebo taneční zábava: podobné motivy se v představení vršily a při této různorodosti je nutné říci, že šlo spíše o zkoumání mnoha zvířecích i lidských impulsů, než o rozjímání nad genialitou a hloupostí. Forma představení tak byla postavena hlavně na neutuchající aktivitě souboru a na disponovanosti jeho členů v akrobacii, hudbě i fyzickém a tanečním provedení.

Čtyři artisté během představení prokázali všechny potřebné novocirkusové kvality a ovace ve stoje si vysloužili během obou premiérových dní. Multižánrovost Svalbard Company možná neuspokojila ty, kteří očekávali jednotný děj nebo role, ovšem show to byla výtečná. Hravě a s nadhledem reflektovala lidské počínání. Je třeba také zmínit přínos týmu hostícího prostoru, který soubor do Prahy pozval a umožnil mu inscenaci přivést do zmíněné podoby. Podporují trend, kdy se česká metropole postupně zařazuje do evropské mapy významných novocirkusových center a kromě festivalového dění začíná být i tréninkovým a rezidenčním místem pro talentované zahraniční umělce. Doufejme, že tento vývoj bude pokračovat a že i v budoucnu nás budou těšit představení jako je All Genius, All Idiot.

Alexej Byček

Psáno z premiéry inscenace 24. ledna 2016 v Jatkách78.

 

Svalbard Company: All Genius, All Idiot, účinkují: Tom Brand (DEU), Santiago Ruiz Albalate (ESP), J. Simon Wiborn (SWE), Ben Smith (GBR), umělecká spolupráce: Peter Jasko, produkce: Josefin Lindberg / Follow the Rabbit, poděkování: Flora Herberich, finanční podpora: Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Arts Council England, Glastonbury Arts Commission, podpořili: Subtopia, Jacksons Lane, Cirkör Lab, Cirk la Putyka / Jatka 78, Wistrand Advokatbyrå