5. 3. 2017, Recenze

Fear of Umbrellas – Horor o deštníku na Jatkách78

V prvním únorovém týdnu měla na Jatkách 78 světovou premiéru inscenace Fear of Umbrellas. Jejím autorem je francouzský akrobat Marc Brillant, kterého si diváci mohou pamatovat z inscenace Risk souboru Cirk La Putyka. Principál tohoto souboru Rostislav Novák pozval Brillanta k rezidenci na Jatkách78, aniž by měl autor konkrétní představu o výsledném tvaru. Jednalo se navíc o Brillantův debut v roli režiséra. Mohlo by se tedy zdát, že to byl pro oba poněkud riskantní krok. Právě díky Risku ale Brillant získal Novákovu důvěru, a společně tak s dalšími třemi performery souboru Le Quatrième Corollaire mohl 5. a 6. února v Praze představit svou inscenaci o snaze vymanit se z vlivu většiny.

Jevištní akce ve Fear of Umbrellas začíná už při příchodu diváků. Na scéně jsou od stropu zavěšené dlouhé pruhy částečně průhledného igelitu, za kterými rozeznáme ženskou postavu v dlouhých šatech (Sophie Porta). Pomalé tempo, klidná hudba i obrazce namalované na igelitu asociují (pravděpodobně mimoděk) japonskou estetiku. Dění na scéně má až meditativní charakter i poté, co tanečnice vystoupí zpoza igelitových pruhů. Pohybuje se pomalu, většinu jejího pohybového slovníku tvoří záklony a ladné pohyby rukama. Další poetickou, ale o něco dynamičtější částí, je sólo, ve kterém Christelle Dubois předvádí technicky dokonale zvládnutou akrobacii, především balanc na rukou. Na půvabu tomuto výjevu přidávají její dlouhé bílé šaty se spodničkou, které nejen v obrácených polohách vytvářejí poutavé obrazy.

V dalších částech inscenace už ale performeři hrají na ostřejší notu a konečně se také dostávají k hlavnímu tématu, jímž je zkoumání vlivu většiny na jednotlivce a snaha jednotlivce se z tohoto vlivu vymanit. V tématu je také obsažena agresivita, kterou takové rozhodnutí může vyvolat. Marc Brillant zde vystupuje jako ústřední postava, solitér, který se nechce přidat k davu. Proti němu stojí zbylí tři performeři (Christelle Dubois, Fabien Milet, Sophie Porta), kteří díky svým nabíleným obličejům a podmalovaným očím připomínají hororové postavy – zombies. Fear of Umbrellas může odkazovat k těžko představitelné, přesto reálně existující fóbii z deštníků, kterou si člověk vytváří pouze ve své hlavě podobně jako strach z toho, že nebude většinou přijat. „Nemocné“ prostředí a poruchu ve fungování společnosti zobrazují postavy i svými nepřirozenými pohyby, mimo jiné skoky na chůdách nebo přesuny z místa na místo za pomoci berlí.

Marc Brillant vyniká především v disciplíně Cyrova kola (akrobacie v kruhu), kterou kombinuje s prvky brazilského bojového tance capoeira. Kruh v tomto případě představuje jeho osobní prostor, území, ve kterém se může bezpečně pohybovat. Poprvé se ovšem kruh na scéně objeví protkaný gumovými lany, uvázanými do tvaru pentagramu, se kterými se musí akrobat poprat. Jakmile kruh od lan osvobodí, získává sám volnost v tomto svém hájemství a divákům se může předvést ve své mistrovské disciplíně. V této scéně ovšem ruší dojem stroboskop, který je jednak pro danou situaci trochu agresivní a jednak v něm částečně zanikne Brillantovo fyzické umění.

Druhou ne zcela obvyklou disciplínou, která se ve Fear of Umbrellas objevuje, je čínská tyč, na které vyniká především Fabien Milet. Tyč je nahoře zakončena konstrukcí ve tvaru otevřeného deštníku a výstup, ve kterém po ní Milet šplhá a nakonec se usadí ve drátech deštníku, patří k vrcholným číslům. Performer má navíc zjev a výraz vyšinuté postavy z hororu, každý jeho pohyb či úsměv způsobuje mrazení v zádech.

Fear of Umbrellas je vizuálně velice povedené dílo plné precizně provedené akrobacie. Kvůli příliš expresivnímu scénografickému provedení a přehnaně hororové atmosféře se v něm ale ztrácí hlavní myšlenka. Pokud však bylo Brillantovým záměrem zapůsobit vypilovanou technikou a působivou souhrou scénografie a světelného i zvukového designu, pak mu tento záměr vyšel velmi dobře.

Eva Orcígrová

 

Fear of Umbrellas

režie: Marc Brillant

choreografie / interpretace: Marc Brillant, Christelle Dubois, Fabien Milet, Sophie Porta

hudba: Clément Roussillat

světelný design: Amélie Verjat

kostýmy: Sylvie Lefray

producent: Le Quatrième Corollaire

psáno z premiéry 5. 2. 2017 na Jatkách78

 

foto: Jatka78